Thursday 5 May 2011

Aku Dah Tua Rupanya.....

Hari ini Khamis 5 Mei 2011, aku telah berada di pejabat terlebih awal memandangkan hari Khamis merupakan separuh hari bekerja. Selalunya dalam masa lima belas minit pertama aku akan menghalusi senarai semak (checklist) kerja-kerja yang perlu diselesaikan mengikut keutamaan (priority) dan kesegeraan (urgency). Selepas itu aku akan membuka akhbar dalam talian Arab News (Saudi) dan The Star (Malaysia) untuk tempoh 15 minit atau tidak melebihi pukul 8.30 pagi.

Memandangkan hari ini ialah hari ulang tahun kelahiranku yang ke 44, aku meluangkan sedikit masa untuk membaca mesej yang terpapar di FB. Terdapat 3 mesej ucapan hari lahir, pertama dari isteriku Ustazah Noraini, kedua dari anak sulungku Alya Syafiqah dan ketiga dari rakan sekampung dan sebayaku, Cikgu Samsuddin Surat yang ketika ini bertugas sebagai guru displin di salah sebuah sekolah menengah di Temerloh. Aku membalas dan mengucapkan terima kasih kepada mereka yang mengirimkan ucapan selamat hari lahir pada hari ini.

Aku termenung sejenak selepas membalas ucapan dari mereka. Pertama, aku telah berada di garisan zon pertengahan umur. Kedua, selama empat tahun kebelakangan ini aku menerima ucapan selamat hari lahir hanya pesanan melalui sms, email dan yang terbaru melalui FB sejak aku merantau ke Timur Tengah mulai tahun 2008. kekadang aku rasa sedih dan hiba, namun selalunya aku cukup merasa bangga kerana isteri dan anak-anak ku tidah pernah melupakan akan tarikh tersebut. Walaupun kadangkala aku terlupa tarikh lahir anak-anak ku yang seramai empat orang. Untuk isteriku, aku tak pernah melupakannya.

Bukan empat tahun, malah lebih dari itu.  Sebenarnya aku telah mula membuat kerja-kerja luar (outstation) sejak tahun 2004 bermula dengan projek-projek perumahan rakyat di negara-negara Afrika seperti Turki, Senegal, Ghana dan Angola dan juga di negara Asean, Thailand. Sepanjang empat tahun terdahulu aku telah berulang alik ke negara-negara tersebut untuk selama 2 hingga 3 bulan bergantung kepada tempoh visa. Telah banyak negara yang ku lawati sepanjang transit atau "stop over" untuk sampai ke destinasi tersebut.

Berbagai pengalaman telah ku lalui samada yang menarik atau mencemaskan. Pernah disoal siasat selama beberapa jam di lapangan terbang Charles De Gaulle hanya semata-mata memakai safety boot, jaket kerja dan membawa peralatan "tools" semasa dalam penerbangan. Pernah di tahan lokap selama beberapa jam di bandaraya "French Speaking" di Afrika barat kerana mengambil foto "homeless people" yang membina rumah-rumah kotak di kaki lima bangunan. Pernah dikejar oleh wanita-wanita kulit hitam yang berbadan tegap yang menjaja makanan menggunakan dulang di atas kepala dan mengendong dua anak kecil hanya semata-mata mereka merasakan yang aku membawa banyak duit. Pernah membawa dua karung guni duit Cifa (CFA france) melalui pertukaran 500 Euro, lebih banyak notes dari duit Rupiah. Pernah di pau 2,000 USD di lapangan terbang oleh pihak imigresen. Pernah terdampar selama beberapa minggu di Joburg sementara menunggu visa ke Afrika Barat. Terpaksa makan daging yang tidak disembelih di negara "Portugese speaking" yang majoriti penduduknya (96%) beragama Kristian. Pernah hilang laptop di hotel 5 bintang yang sewanya 500 USD semalam. Pernah dikepung dan ditahan selama sehari di rumah pekerja di Bandaraya Bangkok sementara menunggu majikan menyediakan gaji mereka yang hanya tertunggak sehari.




Dan hari ini aku masih lagi bekerja di Saudi Arabia. Saudia dan United Arab Emirates (UAE) amat berbeza dari segi kebudayaan dan cara hidup berbanding dengan negara-negara miskin di Afrika. Terlalu panjang untuk dikesahkan dengan keterbatasan ruang dan waktu di blog ini. Biarlah ianya menjadi kenangan dan pengalaman peribadi yang cukup berharga bagi diriku. Akan tiba masanya nanti aku akan pulang dan meneruskan kehidupan semula di Malaysia, selepas hampir sepuluh tahun aku berada di perantauan. Bila????. Tunggulah masa yang sesuai nanti. 

3 comments:

  1. Nasib baik hanya lupa tarikh lahir anak, tak apa, boleh tanya isteri
    tapi kalau lupa tarikh lahir isteri, takkan nak tanya dengan mak mertua pulak.....???

    ReplyDelete
  2. Nal...dengar tu pesan puan Norani tu...hehehe~!

    ReplyDelete
  3. Betul tu Pp....Susah betullah nak ingat tarikh lahir anak, kena selalu check dalam diary pulak, hehehe

    ReplyDelete