Saturday 7 May 2011

Talker or Doer


Apa bendanya tu, dalam bahasa Inggeris pulak. Kalau dalam bahasa malaysia bermaksud Pencakap atau Pembuat. Betul ke, macam janggal jer bunyinya. Pembuat tu kira Okey lah. Tetapi Pencakap ni lain macam sebutannya. Nak kena tanya Cikgu Norani ker, guru lingustik dari Sekolah Bukit Jalil tu? Oklah…take it easy!! Talker or Doer, lagi mudah disebut dalam bahasa Inggeris. Talker senang pulak nak disebut. Doer….nak tergeliat lidah dulu baru boleh sebut dengan betul. Orang Perak lagi susah. Nak sebut Duwe jadi Dok-err. Macam diatur pulak. Bahasa Inggeris susah nak sebut Doer, mana kala dalam Bahasa Malaysia pula agak janggal nak sebut Pencakap. Silap-silap tersebut Pencakar atau Pendakap, hehehe.
Kita buat satu contoh di sini.
Cikgu Noraina dan Cikgu Shahidah berada dalam tangga gaji yang sama. Cikgu Noraina baru sahaja di naikkan pangkat Penolong Kanan minggu lepas dengan tingkat masih mendatar, sementara Cikgu Shahidah pulak baru dinaikkkan tingkat yang lebih tinggi juga pada minggu lepas, tetapi masih kekal sebagai guru biasa. Dengan lain perkataan, skala gaji Cikgu Shahidah lebih tinggi dari Cikgu Noraina walaupun dari segi pentadbiran Cikgu Noraina lebih kanan. Kesimpulannya siapa yang lebih tinggi dari siapa?. Susah nak jawap tu. Lagi susah untuk dijawab jika di buat perbandingan antara Cikgu Noraina dengan Cikgu Aidah lepasan INOGO Universiti. Walaupun baru bergelar Cikgu dua hari yang lepas, beliau berada dalam tangga gaji yang lebih tinggi dari pentadbir. 
Sebagai Penolong Kanan, Cikgu Noraina tentulah secara otomatik akan menjadi Pencakap sementara Cikgu Shahidah kena jadi Pembuat. Padahal selama ini sebelum perubahan tersebut berlaku, Cikgu Shahidah adalah Pencakap sementara Cikgu Noraina pula adalah Pembuat. Sebabnya Cikgu Noraina kurang berpuashati dengan hasil kerja orang lain. Beliau lebih suka membuat kerja sendiri. Lagi pun Cikgu Noraina cukup mahir menggubah bunga dan menghias dewan dengan hasil kerja bombastik yang sukar ditandingi oleh orang lain. Cikgu Shahidah pulak tidak begitu mahir menggubah bunga tetapi amat cekap dalam mengendalikan majlis dari yang kecil hingga sebesar-besar majlis. Boleh ker Cikgu Shahidah menjadi Pembuat kepada Cikgu Noraina setelah perubahan jawatan tersebut?
Kita buat contoh yang lain.
Encik Zainal telah merancang untuk menukar perabot lama dengan perabot baru sejak setahun yang lepas. Beliau telah menyampaikan hasrat tersebut kepada sesiapa sahaja yang ditemuinya. Walau bagaimanapun sehingga sekarang, perabot baru yang diwar-warkan masih belom ada lagi. Dalam hal ini Encik Zainal adalah seorang Pencakap yang hebat, sebab beliau telah “bercakap” kepada lebih seribu orang. Namun beliau bukanlah seorang Pembuat yang bagus.
Namun Encik Zainal akan menjadi Pembuat yang bagus dalam situasi yang berbeza pula. Apabila mendapat ulasan dari Haji Ariffin “Bila nak update blog?” pada hari Khamis, keesokan harinya Encik Zainal telah berjaya membuat tiga kemasukan (entry) dalam gaya bahasa yang berbeza. Ada gaya keangkuhan, keluhan dan santai. Pulak dahhh, macam sumpah-sumpah pulak, boleh bertukar warna sesuka hati.
Persoalan timbul. Siapa yang patut jadi Pencakap dan siapa pula yang selayaknya jadi Pembuat. Adakah seorang Pencakap yang bagus akan menjadi Pembuat yang hebat atau sebaliknya. Atau seorang Pencakap akan selama-lamanya menjadi Pencakap dan juga sebaliknya.
Ini satu lagi contoh.
Puan Merina adalah seorang peguam dan juga seorang usahawan yang berjaya dan cukup terkenal. Apa yang menariknya, Puan Merina tidak pernah bermula dari bawah. Selepas di terima sebagai peguam di bawah bar (behind the bar), beliau terus menubuhkan syarikat sendiri dan berjaya pula mendapat kontrak besar dalam masa yang singkat. Puan Merina memang pandai bercakap, sentiasa bercakap dan selalu bercakap. Pendek kata beliau akan selalu bercakap di mana-mana, tak kira siang atau malam. Beliau adalah Pencakap yang hebat.
Sebaliknya Puan Merina adalah Pembuat yang lemah. Lesen memandu pun masih tak ada lagi, hehe. Namun beliau tetap berjaya, malah lebih berjaya hanya sebagai Pencakap yang hebat. Kekurangan beliau sebagai Pembuat tidak pernah member kesan kepada kerjayanya.
Secara keseluruhannya Pencakap atau Pembuat akan merangkumi personaliti seperti berikut;
a)      Diri sendiri
b)      Diri sendiri dan keluarga
c)      Diri sendiri dan orang lain
d)      Pekerja dan majikan
e)      Pekerja dan pekerja bawahan
f)       Pekerja bawahan dan pekerja-pekerja bawahan
Dalam konteks diri sendiri, Pencakap atau Pembuat boleh disesuaikan dalam berbagai keadaan. Kesan yang terbaik apabila kedua-duanya berada dalam keadaan seimbang manakala kesan yang optimum akan dicapai apabila Pembuat lebih banyak dari Pencakap. Dalam keadaan ini kenyataan berikut boleh diadaptasikan, Lebihkan kerja kurangkan bercakap.
Dalam konteks pekerja dan majikan, kesan yang optimum hanya akan dicapai apabila kedua-dua pihak memainkan peranan masing-masing. Pekerja sebagai Pembuat dan majikan sebagai Pencakap.
Yang paling penting jangan sesekali ada kenyataan seperti berikut, dia ni cakap jer lebih, habuk pun tarak, hehehe.
*Talker speaks from his mind, Doers make things happen*
P/S. Artikel ini tidak pernah merujuk mana-mana website untuk mengekalkan idea spontan penulis.
Selamat Malam

3 comments:

  1. Semakin hebat Nal...~! kekal kan ketulenan dengan menulis dari hati ... syabas~!
    kita lihat nanti...blog ini juga seperti pohon kunyit itu...akan berkembang maju, sehelai demi sehelai daun nya akan menadah embun mutiara kata dari Eng Zainal, seorang pembuat yang cekal ~!

    ReplyDelete
  2. Thanks Pp. Banyak lagi akan menyusul kemudian, dengan berbagai stail penulisan, hehehe.

    ReplyDelete
  3. Adakah anda memerlukan pinjaman yang! Kami menawarkan semua jenis pinjaman segera pada kadar 2% kepentingan
    kadar, Sila email kami untuk maklumat lebih lanjut tentang aplikasi hari ini jika
    yang berminat. Pinjaman kami juga diinsuranskan untuk keselamatan maksimum yang
    keutamaan kami melalui e-mel: (wanye.felix.loan@gmail.com)

    nama:
    jumlah:
    jangka masa:
    Pin Telefon:
    negara:

    ReplyDelete